۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

L O S T


اول از همه باید بگم این متن رو دارم با نوعی حرص می نویسم و اندکی کفری ام !! ...

"هواپیمایی مسافربری در جزیره ای عجیب سقوط میکنه و اتفاقات غیر عادی به مرور برای مسافران اون می افته ،مسافرانی که هر کدوم به نوعی با هم مرتبط هستند و این رو ما در طول سریال اندک اندک متوجه خواهیم شد ، سریالی پر از رمز و راز با روندی که با گره افکنی و گره گشایی به جلو میره ...."

سریال لاست سریالیست که میلیون ها بیننده رو بخودش جذب و به نظر میرسه دنیای سریال سازی رو وارد دوران جدیدی کرده .
اعتراف میکنم از اولین روزی که اولین DVD اون رو داخل کامپیوترم گذاشتم و به تماشا نشستم درون مایه ی داستان و شخصیت پردازی کاراکترهای اون آنچنان مجذوبم کرد که حاضر شدم کمردرد ناشی از ساعتها پشت سیستم نشستن رو تحمل کنم و حتی از خواب و خوراکم بزنم تا بتونم زودتر جواب سوالاتم رو پیدا کنم ، اما چرا؟ چرا برای این سریال اینطور مسرانه به تکاپو و کنکاش می افتیم؟

به اندازه ی کافی در مورد این سریال که هنوز هم در حال پخشه، در اینترنت مطلب نوشته شده و قصد من هم بازگو کردن دوباره ی اون نیست بلکه در باب مقدمه به گفتن این نکته اکتفا می کنم که این سریال ، سریالیست لایه لایه و تو در تو و چند خط داستانی مختلف و در این حال مرتبط رو با هم دنبال می کنه که از هر قشر و رده ی سنی می تونه مخاطب رو جذب خودش کنه و فراتر از اون رگه ی های پنهان یا به نوعی تمثیلی لاست قرار داره که به طور علنی شاید بیان نشه اما ذهن شما رو درگیر خودش می کنه ، مفاهیمی که با زبان استعاره از مباحث وسیع فلسفی ، انسانی، دینی و حتی سیاست رو در بر می گیره و این از دلایل مهمی که باعث شده محتوی اون تک بعدی نباشه .
میشه گفت لاست درختیست که برای هر نوع ذائقه میوه ی مخصوص به خودش رو داره و هر کس به فراخور حالش میتونه ازش برداشت کنه .
اما چیزی که قصد دارم بهش اشاره کنم در واقع این ها نیست ،
اینها رو گفتم تا به اینجا برسم که من به عنوان شخصی که در جهان سوم زندگی میکنه هر روز شاهد محصولی از دنیای صنعتی و پیشرفته ی غرب هستم که من رو متعجب میکنه و به تحسین وا می داره ! خواه بخوام قبول کنم خواه چشمم رو ببندم و فقط شعار مرگ بر این مرگ بر اون سر بدم !
در حالی که ما در این سو بر سر ابتدایی ترین حقوق خود در ستیزیم و جملات نخ نمای همیشگی را از هر سمت می شنویم و میخوانیم و بقولی اندر خم یک کوچه ایم در آنسو یک روز اختراع فلان ابر کامپیوتر ، یک روز کشف فلان دارو ، یک روز افتتاح فلان شاهکار معماری، نمایش فلان فیلم با آخرین جلوه های ویژه و هزاران چیز دیگه که خودتون بهتر می دونید .
و حالا یکی از این شاهکارهای روز صنعت فیلم سازی بی شک لاست است ، که من مخاطب را شوکه کرد ، چرا ؟ چون تیمی از نویسندگان ماهر دست به دست هم دادند تا داستانی رو خلق کنند که افق بسیار وسیعی را جلوی چشم ما قرار می دهد تا باز تلنگر دیگری بزند که در این دنیای مصرف گرایی تفکر کنیم که در کجاییم و هدف چیست ؟ ودر کنارش شاید به این نیز فکر کنیم که براستی چقدر عقبیم ...
اونفدر به شنیدن "جهان سوم" عادت کرده ایم که فراموش کرده ایم جهان سوم در اصل یعنی چه ؟!

بقدری بر روی محتوی و پرداخت داستانی این سریال زیبا و دقیق کار شده و آنقدر به شعور مخاطب احترام گذاشته شده که تماشاگر نه تنها به عنوان یک ناظر کنارگذاشته نمیشود تا حرف های یک سویه بخوردش داده شود "کاری که سریال های وطنی میکنند و آموزش رو به شیوه ی مکتب خونه ای به تماشاگر منتقل میکنند " بلکه خود نیز درگیر ماجرا شده و آنقدر فضا دارد که گاه برداشت های شخصی خود را داشته باشد و حالا در این میان کسی مثل جناب اقای دکتر عباسی نیز پیدا میشود که برداشت های از نوع دیگر میکند !
این جناب دکتر سریال را می بیند ، کف هم می کند ، احتمالا اندکی هم حرص میخورد سپس کاسه کوزه ای پهن میکند که برای همه آشناست ، بله این سریال توطئه ی ناتوست ! تهاجم فرهنگیست ! تذویر آمریکاست و...

مسلما نویسندگان این سریال در دفاع یا ترویج باورهای خود در این سریال گام هایی برداشته اند همانطور که سریال های آبکی وطنی ماشاا... پر است از ارزشها به اصطلاح نهادینه شده ، اما نکته در اینجاست که سریالی مانند لاست با این طیف گسترده مفاهیم و زبان استعاره ای خود براحتی قابل تعمیم به هر مقصودی است ،و امثال آقای دکتر عباسی می تواند با عینک خود تمام محتوی سریال را به مقصودی سیاسی و مسلمان ستیز بچسباند و تمام زیبایی ها و ارزش های آن را نادیده گرفته و تا جایی پیش رود که شخصیت های داستان را حتی حرامزاده خطاب کند !
اینجا

چون جک دکتر خوبیست و آمریکایست و سعید عراقی تروریست و مسلمان است ، این فیلم محصول جنگ فرهنگی آمریکاست !
خب شاید اگر سریال دیگری بود میشد راحت تر قبول کرد اما برای لاست که مفاهیم انسانی بسیار و فرا ملیتی را در خود جای داده و خطوط فکری و فلسفی اندیشمندان و فیلسوفان بزرگی را نظیر سوفوکل نویسنده ی یونانی تا لاک و هیوم فیلسوف را در خود گنجانده نشان از مقصد و دورنمایی عمیق تر دارد و ابعاد سریال بسادگی به این چهارچوب کوچک محدود نمیشود زیرا سریال بخوبی ثابت کرده است که مخاطبش را فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورها جستجو میکند لذا چنین برداشت سطحی بسیار کودکانه به نظر میرسد . هرچند که اگر این سریال را دنبال کرده باشید میدانید که ما از هردوی این شخصیت ها نکات خوب و بد را دیده ایم و سعید در بسیاری از قسمت ها بهتر و حتی انسانی تر از جک عمل کرده است .

قضاوت در مورد حرف های جناب دکتر را به عهده ی خودتون میذارم و قصد هم ندارم برای هر خط از نوشته های ایشون صحنه ای از لاست رو به عنوان مدرک نقل کنم اما ای کاش ایشون تا انتهای سریال صبر میکردند تا یک سری از تحلیل هاشون با اومدن فصل های جدید غلط از آب در نمیومد و ای کاش یاد می گرفتیم بجای این زبان قهرآلود و دشمن ستیز کمی هم گوش بدیم و یاد بگیریم و دوست داشته باشیم و از زیبایی لذت ببریم ، کمی باور میکردیم که عقبیم و الکی خود رو باد نمی کردیم ، چون احتمالا پیشرفت از اونجا شروع میشه که بدونی واقعا کجای کاری و بعد شروع کنی .

..............

پ . ن : به فرض باور حرف های ایشون باز هم آفرین داره به سازندگان این سریال که اینطور هنرمندانه به بیان عقایدشون می پردازند نه با زمختی و عربده کشی .

۶ نظر:

  1. اين گلمه ي جهان سوم آنقدر عذاب دهنده و كليشه شده كه نمي توان ديگر اشتفاده اش كرد.

    پاسخحذف
  2. من صحبتهای این آقا رو نشنیدم و فقط نقل از دوستان با خبر شدم که کسی حرفهایی زده که حتی به عقل بنجامین هم نمیرسه !!!. تحلیل زیبایی بود دوست من .

    پاسخحذف
  3. من كه لاست رو نديدم
    چون حوصله ي معتاد شدن رو ندارم :دي

    پاسخحذف
  4. @ فرضيه هاي گستاخانه
    موافقم ، اما مطمئنی با این روند سریع پیشرفت جهانی ، جهان سوم هنوز واژه ی مناسبیه؟ من دارم به جهان پنجم ششم فکر می کنم .

    @ rentalspy
    این آقا یه مقداری زیادی مشکل داره اول از همه با خودش !

    @ hIt & mIsS
    اعتیادش خوبه رفیق ، بزن روشن شی ;)

    @ Bingala
    چقدر پیچیده شد !

    پاسخحذف

دوستان جواب کامنت ها در همین جا داده میشه.